tisdag 27 januari 2009

Två blå

Två blå raglantröjor, med applikationer på enligt önskemål. Började med hästtröjan, då den var nästan färdigsydd kom dottern på att hon behövde en häst på! Var alltså klok nog att fråga innan jag började med nästa tröja, vad som skulle vara på den. Någon gång kommer jag också att lära mig att inte försöka mig på att göra en halsringning när jag är trött och har tre barn med mig i syrummet, det krävdes tre försök (med bakåtsömnad) innan jag fick till det.



Material
Den randiga interlocken från Stoff och stil, den blå troligen från samma ställe.

Mönster
Mönstret är rakt av från Hanne Meedoms bok med barnkläder för barn 2-7 år. Ärmarna är förlängda ett par centimeter då dotterns ärmar visst är längre än vad mönstret är.

Sömnad
Mycket enkelt, sy ihop ärmarna, först med framstycke och sedan med bakstycke. Sy på halskant och därefter sy ihop i sidorna. Fålla ärmar och nederkant.

Applikationen på kattröjan är gjord på framsidan innan ärmarna blev påsydda, vilket är att rekommendera.Hästapplikationen kom på när tröjan redan var ihopsydd, eftersom dottern kom på att hon måste ha den på tröjan, kan ju säga att det är bra mycket trixigare att sy på i efterhand, för att inte tala om att det är mer nervöst, för skulle det bli fult och tyget dra sig, så får man kassera hela tröjan istället för bara framstycke!

4 kommentarer:

od Andulky sa...

Jättefina!
Applikationerna blev jättefina!

Doris_Assar sa...

Jättefint blev det! :-)

Y sa...

Jättesnygga! Det randiga tyget är verkligen fint

Anneli sa...

Jättefina tröjor, underbara applikationer! Gillar särskilt katten!