tisdag 22 februari 2011

Kraftfulla kläder!






Stora tjejen i familjen är väldigt förtjust i teater och älskar att klä ut sig, maskerader är allvarliga saker som kräver riktiga dräkter. I höstas skulle hon på maskerad med Star Wars tema, självklart ville hon vara utklädd till prinsessan Leia. När det började närma sig insåg jag att jag skulle vara borta fre-lördag. Komma hem ca 1½ timma innan maskerade började och ha fullt upp hela veckan innan. Maken anmälde sig som frivillig till att fixa dräkten, han kom förstås inte till skott under veckan. På torsdagen plockade jag fram lakanstyg, Meedoms mönster etc. Fredag kväll, när jag ringde hem hade han fortfarande inte kommit igång men nu, nu när barnen sov skulle han fixa....
När jag kommer hem halvtvå på lördag, ja, då fanns det en skiss på hur ärmarna skulle se ut! Ett utbrott senare, lite panik och rejält med stress så fick hon något att klä ut sig i. Klänningen är Meedoms mönster för form 1½ med a-form, förlängt till ankellångt ungefär. Halsen har fått en polokrage, luvan är en rektangel med bred fåll, fastsydd i axelsömmen. Allt ihopsytt med en overlock på högsta hastighet, finlir som stickningar och fållningar existerar inte, utan kanterna är bara overlockade i ärmslut och nederkant. Bältet är bara en iholockad tub, knutet i midjan. Detta är inte ett plagg att skärskåda närmare i sömmarna!

Till jul var det sedan dax för julspel och dottern skulle vara ängel, dräkten var ju fixad och klar så det var bara att ordna vingar! Som vanligt kunde inte storan nöja sig med en enkel fix; ett par färdigköpta vingar i leksaksbutiken (jag misstänker vi har skämt bort henne....) utan kom med en ritning på hur hennes vingar skulle se ut. Ett lite besök till stoff och stil för att inhandla tunt, billigt gardintyg och en sväng på bauhaus för att köpa tunna plaströr (till kablar, tror jag) så sydde jag formen på vingen på dubbelt tyg, en inre oval med öppning mot ryggen där vi trädde in plaströren. Sedan syddes vingarna fast på en platta som knöts fast i midjan.

Inga kommentarer: