måndag 7 mars 2011

Apor och monster åt lillebror


Har sytt så mycket till mina tjejer sista halvåret så det var dax för pojken att få något, eftersom han ärver en del av sina systrar och även får en del från annat håll så behöver han sällan så mycket sytt av sin mamma.

Mönstret till tröjan är om nästan alltid från Meedom, tycker så mycket om det som grundmönster, för det är så enkelt att sedan ändra lite för att få det precis som man vill ha det. Tyget är från Stoff och stil, det är mellanbarnets absoluta favorit och hon tyckte det var fullständigt onödigt att slösa bort det på en tröja på lillebror. Det orangea tyget till ärmarna har jag ingen aning om var det kommer ifrån.
En vanlig kort ärm från mönstret har jag sytt och fållat, sedan syr jag en lång ärm (lite tajtare, ofta samma mönster fast utan sömsmån), trär den inuti och syr ihop med ärmhålet. I vanliga fall när jag syr tröjor till barnen så syr jag axelsömmen, ärmen och sedan syr ihop ärm och sida i ett svep men ska jag ha dubbla ärmar funkar inte det utan jag syr ihop; axelsöm, sidosöm, syr ihop ärmarna och sedan syr fast ärmarna i ärmhål. För att de skall komma rätt på får jag kolla någon extra gång att jag vänt allt rätt; vore lite snopet att komma på att jag satt den korta ärmen inuti den långa när jag vänder tröjan rätt! Stickningarna har jag gjort med fuskoverlock på symaskinen.

1 kommentar:

Fia sa...

Hej! Kul att du tittade in hos mig!

Härlig tröja, precis en sådan skulle äldste sonen här gilla.

/FiaS