söndag 13 mars 2011

Frogbyxor med förhinder.



Jag började sy dessa till lilleman i höstas, jag hade en stuvbit manschester (den är olivfärgad, även om det inte riktigt syns på bilden) och efter massa måttande så klurade jag ut att det skulle räcka till byxorna, precis! Jag ritade till och med alla mönsterbitar på tyget (vilket jag nästan aldrig gör annars) för att vara på säkra sidan att det skulle räcka. När jag klipper ut byxorna, får jag förstås hjärnsläpp och klipper fel i linningen. Börjar glatt sy ihop byxan och först när jag närmar mig linningen inser jag att jag fattas nåt....eftersom det var en stuv så har jag inte fått tag på något mer av det och byxan har legat ett tag när jag tappade sugen.

Plockade nu fram byxorna och hittade ett annat linningstyg som kontrast istället, bekymret var ju nu har ju byxorna legat och lilleman har växt, byxorna skulle bli korta ganska snart. Så det blev till att sprätta upp fållen nedtill, fodra med orange bomullstyg (samma som i linningen - för att få en helhet), så tjänade jag ett par cm. De är byxorna har en gylf! Något som jag inte är så värst vass på men jag ser fram emot en tid när jag kan sy en gylf utan att det kräver div svordommar, sprättning och brevidliggande andra byxor för att se konstruktionen. Knappen fram är en plasttrycknapp fastsatt med KAMpress.

Mönstret är från Ottobre och heter Frog, jag gillar Ottobres mönster MEN blir inte klok på deras sybeskrivningar, de kunde lika gärna vara på finska med tanke på hur förvirrad de gör mig. Att då försöka mig på att förstå hur de tänkt att jag ska sy en gylf är fullständigt överkurs. Ibland undrar jag om deras översättare ens är svenskkunnig, är lite nyfiken på den engelska versionen för att se om den är begripligare. Samma mönster (fast annan storlek) är sytt till mellanbarnet här, och det kommer att bli fler för jag tycker de blir så snygga.

2 kommentarer:

RÄVENoRÄKAN sa...

Vad nyfiken jag blir. Jag vill se bilden på byxorna!

RÄVENoRÄKAN sa...

Nu kan jag se byxorna! Jättetuffa! De blev ju toppenfina med en kontrasterade linning.