tisdag 13 oktober 2009

Bytesvara


Har varit med på ett byte på Sjalbarn. Bytet skulle vara strumpor eller vantar. Jag kan sticka och har gjort en del vantar och strumpor i mina dar, men jag hade ingen lust alls så jag bestämde mig för att sy något istället. Jag funderade ett tag på vad det skulle bli, men bestämde mig till slut för tofflor. Jag gillar byten, först får man fundera en del på vad mottagaren skulle kunna tänkas gilla för att sedan knåpa ihop något. Sedan får man gå som en äggsjuk höna och vänta på om mottagaren gillar det man gjort, samtidigt som man bevakar brevlådan i förväntan på vad som ska dyka upp till en själv. Jag har inte varit med på så väldigt många byten, men hitills har jag aldrig blivit besviken, det finns så många kreativa och duktiga människor som gör så mycket fint!

Mönster
Mönstret till tofflorna är från grunden från en bok av E. Gynther, sedan har jag (förstås!) ändrat lite på det för att få det mer som jag ville.

Material
Materialet är från en filtad ulltröja, filtad ull är otroligt kul att jobba med. Bandet som dekorerar har jag köpt i en lokal sybehörsaffär.

Sömnad
Tofflorna var enkla att sy, med tät nålning så går det bra att sy, jag har använt samma material för att göra en kant runt fotöppningen. Jag har satt en tunn rund resår runt kantbandet för foten, eftersom jag inte kan prova ut om den passar så ville jag att mottagaren skulle ha möjlighet att kunna justera lite. Ull är ganska halt att gå på, dessutom är det inte det mest slittåligaste, så jag har penslat 4 lager latex på utsidan av sulan som halkskydd och för extra hållbarhet.

1 kommentar:

ele sa...

vilka mysiga tofflor!