måndag 14 februari 2011

Byteshandel





I höstas, vintras var jag med på två byten, i det ena skulle man byta mössa med varann i valfri teknik. Jag sydde i en randig interlock, en vanlig mössa. Måste säga att det var svårare än jag trott, tycker själv att mössa är så personligt att det är ursvårt att fixa till någon annan, och alla mina ideer bygger nog mest på att mottagaren är ett barn. Vuxna brukar inte uppskatta draktaggar, öron etc lika mycket ;-) Jag fick tillbaka en stickad mössa i min favoritfärg, ljusgrönt. Jag har alltid tyckt intensivt illa om mössor, de sitter tajt och otäckt och är ett nödvändigt ont. Jag har ju stort huvud och mycket hår, så de flesta mössor sitter inte bra. Vilken otrolig skillnad med en mössa som var gjord efter mina mått, sitter skönt och jag känner mig fin i den. Jag tog tyvärr ingen bild på den när jag fick den och nu har jag använt den massor.


Det andra bytet var precis innan jul, jag blev kungligt försenad då jag jobbat massor varvat med sjukt i familjen. Temat på bytet var kläder, återvinning. Jag skulle sy till en pojke (ca 5-6 år) som gillar coola kläder. Tyget är från en av mannens (hemmasydda) t-shirtar som fått ett hål bak (inte en aning hur det gick till!) Till applikationen hade jag en bit överbliven svart interlock (ny dock). Efter att ha konsulterat dotter 8år och dotter nästan 4 år om vad som är coolt kom vi fram till en drake. När tröjan bara fattades fållning i nederkant passade min otroligt hjälpsamme son (2år) att hjälpa mamma med saxen och fixa lite!
Efter att ha lugnat mig, maken avlägsnat sonen ur moderns synhåll ett par timmar, kom jag på att jag hade lite extra tyg och fixade revärer på tröjan, som tur var hade han mest klippt i sidsömmarna och en liten bit in. Mönstret till tröjan är från Meedom och applikationen har jag hittat på nätet, bara att leta på drakar, gratis clipart, förstora till lagom storlek och justera lite på bilden så den blir sybar.


Jag tycker byten är otroligt kul, hitills har jag aldrig varit med på ett byte där jag blivit besviken, tyvärr så kan jag nog inte vara med på några på ett tag, jag klarar inte deadlines med tanke på hur det varit med jobb sista halvåret.

Inga kommentarer: