måndag 28 februari 2011

Två tröjor och ett par byxor






Två tröjor till mellanbarnet, lillflickan älskar alla stora maskiner med motorer på så fordonstyget från mjuka tyger var ju givet. Mönstret är från Meedom, 4 år. Jag har förlängt ärmarna och vikt upp på insidan för att tröjan ska räcka längre, blir ju snyggare att vika upp i början om man slipper se insidan.

Pingusar är också favoriter. Tyget är från stoff och stil, jag älskar grönt, speciellt alla former av lime, från ljust till mörk, så av någon anledning får mina stackars barn mycket sytt i grönt. Stoff och stil hade dessutom mudd i en mörkare orange färg, bränd orange, eller nåt sånt tror jag den hette, blev iallafall väldigt bra ihop. Pingvintyget är av samma mysiga kvalite som det första elefanttyget var. För att variera lite så fick denna tröjan, med samma mönster som den förra, istället muddar.

Min lilla frysgris fick dessutom ett par tajts gjorda av en tunn filtad ylletröja. Jag klippte helt enkelt av ärmarna, formade till grensömmen och sydde ihop. Vikningen i benen var den naturliga vikningen i ärmarna. Uppe i midjan har jag bara sytt på en resår och vikt en smal kant. Lilltjejen älskar dessa tajts, ihop med ett par "varmiga" yllesockar och helst en ylleklänning (också den sydd en gång av gammal filtad tröja) så tycker hon livet är skönt.

Märkligt att det ska vara sådan skillnad, stora tjejen får man tjata på för att hon skall få på sig långärmat innan hon går till skolan och lillan tycker först livet är ok om hon får vara klädd i underställ och ylle, gärna med lite fleece ovanpå innan overallen åker på.

Inga kommentarer: