torsdag 3 februari 2011

Tänk om jag hade en liten, liten apa?

Ska i de närmaste inläggen försöka blogga lite ifatt. Jag har jobbat mycket hela hösten och fått välja mellan att hinna sy lite eller sy ännu mindre och blogga om det, så valet var inte så svårt.

Köpte detta tyget på Stoff och stil i våras i tanke på att det skulle bli pyjamasar till småttingarna här hemma. Efter att ha legat tvättad och vikt ett tag på sybordet kommer lillan (tre år) ner, tar tag i tyget och frågar mycket förnärmad varför hennes klänning inte är klar? Så det var bara att inse att det inte alls var pyjamastyg utan ett väldigt underbart klänningstyg! Mönstret är från U Welinders bok, en singoalla med raglanärm. Jag har skurit av livet 3 cm från armhålan, gjort nedre delen bredare. Den nedre, främre delen har jag rynkat ihop med lastin (genomskinlig, elastisk resår) och sedan sytt på den på livet igen. Ärmhål och hals ihopsydda med FOE (fold-over-elastic) och i nederkant blev det en rullfåll med orange tråd, jag sträckte lite på tyget samtidigt som jag sydde för att få till den lite vågade kanten. Är väl det som kallas för lettuce edge på engelska?



Nu är det ett tag sedan denna klänning blev sydd, lillan är fortfarande förnärmad över att jag valde att sy en tröja till lillebror i samma tyg och inte ett par byxor till henne. Hon älskar sin apklänning och den börjar bli något urtvättad. När bilden togs har klänning redan hunnit bli tvättad någon gång, hon tog den på sig så fort den var färdigsydd jag fått gömma den när den skall tvättas eftersom hon gräver upp den ur tvättkorgen igen om hon ser den där!

Jag syr ganska ofta en stor klänning så att den senare skall kunna användas som tunika också, vilket förlänger användningstiden en hel del på snabbväxande småttingar.

Inga kommentarer: