måndag 12 januari 2009

Blå luvtunika



Äldsta dottern kom innan jul och berättade att hon absolut behövde en tunika utan ärm men med luva, att ha i skolan. Sedan skulle den ha fickor om hon blev kall om händerna, så här är resultatet! Det är för det mesta kul att ha ett barn så pass stort att det numera kommer med önskemål om vad hon behöver, även om hennes önskemål ibland ganska rejält överstiger min syförmåga. (och ibland blir jag lite irriterad, när jag hittat något jättesnyggt som jag vill prova, men storan inte alls kan tänka sig det....)

Mönster
Ritat eget till stor del men använt mig av H. Meedoms Barnetöj 4-7 år för att få till luvan och tillhörande halsöppning.

Material
Sweatshirttyg från Stoff och stil, muddväven är från e-slöjd.

Sömnad
Sydde kantbanden på fickan först, sedan sydde jag fast den på tunikans framsida. Sydde ihop axelpartiet och sedan sidsömmen. Eftersom jag ville kantbandeb skulle synas ordentligt gjorde jag dem extra breda. Fållen har jag sytt med tvillingnål och förstärkt raksöm, för att få en tydlig fållsöm.

1 kommentar:

Nina sa...

Tunikan med luva är så fiiiin, jag vill ha den i vuxenstorlek :) Hoppas allt är bra annars!! Kram /Nina