onsdag 7 januari 2009

Jeansklänning




Jag gillar jeansklänningar, det är ett praktiskt material och gör man dem av gamla slitna jeans är de mjuka och sköna. Sedan blir de inte sämre av att de blir unika eftersom de slitits olika. Jag brukar tigga kläder av vänner och bekanta så fort de antyder att det är dags för en garderobsröjning, jag älskar gamla jeans, filtade ulltröjor och mjuktvättade flannelskjortor! Att det sedan blir både ekologiskt och ekonomiskt bra är ju inte fel!

Byxorna har en gång i tiden varit min systers älsklingsbyxor, som med sorg sorterades bort. Jag tyckte inte det var men än rätt att hennes dotter fick chansen att slita lite mer på dem!

Mönster
Burdamönster, avkortat med 4 cm eftersom flickan som ska få det fortfarande kryper, och jag vill att hon ska slippa fastna med knäna i den. Tidigare använt mönstret till denna bland annat. Istället för att använda en infodring har jag klippt bort sömsmånerna i hals och ärmringning och kantat med snedslå. Axelremmarna eller knäppningen? är enligt mönstret fyrkantiga, eftersom jag ska bandkanta dem så har jag rundat av dem, enligt mönstret ska det vara knapphål fram men det skippar jag eftersom jag använder knappress istället.

Material
Ett par slitna jeans från min syster, fickan kommer från samma jeans. Snedslån kan vara köpt på Stoff och stil, den har legat ett tag i min låda för band....

Sömnad
Jag började med att sprätta upp inre bensömmen på varje byxben, använde yttre bensömmen för att markera mitten. Lade ut mönstret så att nederkanten på byxan fick bli fållen på klänningen, med slitage och allt. Sydde ihop sidorna med overlocken, funderade på att göra en stickning, men avstod av någon anledning (det verkade vettigt just då, men har redan glömt varför!). Sydde på fickan som jag tidigare sprättat loss från byxan, sydde med förstärkt raksöm för att få till en tjockare sömlinje. Bandkantade övre delen av klänningen med snedslån, var lite för kaxig, lät bli och nåla och fick sprätta lite. Tryckte sist i plastknappar med hjälp av knappress.

Inga kommentarer: