lördag 10 januari 2009

Förklädesklänning, blå och vit



Jag ville testa ett nytt mönster jag hittat på internet. Det blev lite för litet men nu vet jag vad som ska åtgärdas till nästa gång. Bilderna är som de är, om jag ska lyckas fotografera lillan nu för tiden så måste hon antingen bindas eller sova! Eftersom tyget är donerat och faktiskt riktigt tåligt, används klänningen verkligen som ett förkläde också.

Mönster
Från webben, har hittat mönstret en gång på någon amerikansk sida, har ju förstås inte sparat varifrån utan har bara en skiss på ett papper. I ursprungsmönstret angavs varken storlek eller material. Enligt bilden jag fick mönstret ifrån hade de knutit ihop ändarna, men det hade blivit alldeles för tajt för min dotter.

Material
Tyget är egentligen en gardin, ratat av en vän då den blivit väldigt blekt på utsidan, men om man vänder den ut och in, ser till att vändsy förklädesklänningen med det blekta inåt så syns det ju inte alls.

Sömnad
Hela klänningen sydd i ett svep i dubbelt tyg, räta mot räta. Liten öppning lämnad, där jag vänt klänningen rätt igenom, sedan pressat och sytt en stickning runt om. Knappar ditsatt med knappress, till nästa gång ska jag både förlänga ändarna, sy ihop dem och göra själva klänningen lite längre.

Inga kommentarer: