torsdag 15 januari 2009

Grön är skönt


Storan har lagt in en tillväxtsväxel, det mesta har blivit smått så nu måste jag sy en hoper tröjor så att stackarn slipper ha kläder som är för korta. Jag har ägnat de sista två kvällarna åt att rita mönster, både göra egna och att rita av köpemönster.

Fick dessutom ägna mig åt maskinvård, overlocken betedde sig lite märkligt innan jul, det krävdes mycket märkliga inställningar för att få en vanlig söm, jag blev dock inte klok på vad det var som krånglade. Efter en mycket noggran rengöring, smörjning, nålbyte och omträdning så funkar den som vanligt igen.

Mönster
Mönstret är ett Burda mönster, egentligen till sweatshirttyg, upptäckte jag igår (lite pinsamt när jag haft och använt mönstret i två år). Jag har sytt tröjor av detta mönster tidigare i andra storlekar och i fleece. Borde kanske testa i sweatshirttyg bara för att se hur det egentligen var tänkt?

Material
Tyget är en ullboucle, köpt på Stoff och stil, en helt underbar grön färg. Utmaningen blir att se till att maken inte filtar den alltför mycket i tvätten.

Sömnad
Ett väldigt enkelt mönster utan konstigheter, sytt ihop och kastat sömmarna med overlocken, stickat kantningar med jersey nål. Lite spännande var det att se resultatet eftersom jag aldrig sytt med overlocken i ett sådant löst stickat material tidigare.

Inga kommentarer: